Wijn, wijn en nog eens wijn!! - Reisverslag uit Moruya, Australië van Steffanie en Mike Caspers en Drost - WaarBenJij.nu Wijn, wijn en nog eens wijn!! - Reisverslag uit Moruya, Australië van Steffanie en Mike Caspers en Drost - WaarBenJij.nu

Wijn, wijn en nog eens wijn!!

Door: Mike en Stef

Blijf op de hoogte en volg Steffanie en Mike

15 Januari 2010 | Australië, Moruya

Howdy allemaal!

Hier een berichtje over onze laatste WWOOF ervaring. We zijn nu aan het WWOOFen bij Terry Hunt, in NSW. Het begon al als een verrassing, want Terry is geen vrouw, maar een man. Wij maar denken dat we weer bij een oud vrouwtje zouden gaan WWOOFen. (net zoals bij onze lieftallige June, de 1e WWOOFer.. :D)
Hij woont in een groot huis en wij leven nu in een cottage, een klein huisje in zijn tuin. Te relaxed, we hebben daarin een klein woonkamertje, keukentje met koelkast, mag, oven etc., een badkamer, en 2 slaapkamers. We zouden er zo saampjes in kunnen leven als het moet.
Terry maakt zijn eigen wijnen, rode wijn en droge witte wijn. ( die wij volgens hem niet zouden lusten, alleen hij vindt zijn witte wijn lekker :O) We werden trouwens ontvangen met SPECULAASJES!! en koffie en thee.. mmmm :D Hij gaf ook een hele goede intro, uiteraard wisten wij al heel veel dingen, omdat we al ruim 4 maanden hier zijn. Maar het was toch weer even handig. Tot nu toe hebben we bij geen enkele WWOOFer zo'n intro gehad.
Na de lunch heeft hij ons toen een rondleiding gegeven door zijn achtertuin. Maar liefst 300 hectare groot! We hebben weer heel veel kangaroes gezien, dit keer de 'Grey'. Jaja, deze zijn grijs en de op 1 na grootste kangaroe in Aus.
Hij vertelde toen ook eventjes dat hij maar 1 slang heeft hier, en dat is een Redbelly snake. (een van de giftigste van Australie) Die kruipt regelmatig langs zijn huis, erg fijn :D Gelukkig zijn ze wel schuw en doen ze alleen wat als jij zelf een rare actie onderneemt. Zolang je langs hem heen loopt en hem niet uitdaagt ben je safe. Gelukkig hebben we hem nog niet gezien!
Na de rondleiding hebben we toen ca. 3 uurtjes op zijn wijngaard gewerkt. We moesten de kleine druivenranken die nog in een buis groeiden, eruit halen, bijknippen en eventueel zonder buis bevestigen aan het draadwerk waarin ze uiteindelijk groeien. Vet grappig om te doen.
In de vooravond kregen we toen nog een kleine rondleiding door Moruya (plaatsje waar hij dus woont). We hebben de mooiste stranden en het nationale park gezien. Vet lief.
Hij kan trouwens echt heel veel lullen, jullie vinden al dat ik aardig wat kan praten, maar geloof me, vergeleken bij hem ben ik niks. hihi. Hij weet wel heel veel, vooral over geschiedenis. Maar hij is soms lastig te volgen, omdat hij snel midden in zijn zin stopt en dan ergens anders over verder gaat, wat hem opeens te binnen schiet. Maar het is in ieder geval nooit stil in zijn gezelschap!
De 2e dag (dinsdag) hebben we een van zijn schuren opgeruimd. Hier had hij volle en lege wijnflessen staan, die we nodig hadden. We hebben verder ook een wijnrek inelkaar gezet, hij dacht dat we er wel 2 uur mee zoet zouden zijn, maar binnen 1 uur stond hij al. We waren dan ook al vroeg klaar. Hij had een lunchafspraak, dus wij hadden het huis voor onszelf alleen. We hebben toen heerlijk de Australian Open gekeken op zijn grote LCD scherm.
(en onze nieuwe bekleding voor de van afgenaaid!! vet mooi is het nu..)
Vandaag zijn we van 8.30 tot 14.00 u bezig geweest met het schoonmaken en vullen van de wijnflessen. Dit gaat allemaal m.b.v. een simpel apparaat, wat maar door een iemand bediend kan worden. Vanuit de grote wijntank werd de rode wijn via een slangetje in het apparaat gezogen. Je moest een fles houden onder dit apparaat en dan werd de wijn daar zo in gepompt. Als de fles dan vol was, werd er gas ingespoten (mijn taak) (om een laagje op de wijn te creeeren) en tenslotte moest de kurk erop,waar ook weer een heel simpel maar handig apparaat voor was, waar echter wel wat spierkracht bij kwam kijke. (Mike zijn taak dus).
De opslagcapaciteit van het vulapparaatje was alleen niet zo groot, met als resultaat dat hij overliep en er opeens rode wijn in onze richting op werd gespoten. hihi.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en hebben we 240 flessen rode wijn gevuld. Best veel om in je eentje op te drinken, Terry maakt het namelijk niet voor commerciele doeleinden. (en dan heeft hij er nog ca. 400 flessen in voorraad staan) Hij is er ook best zuinig op, we mogen wel wijn, maar wel heel weinig. Hij vindt het zelf namelijk heel erg lekker en drinkt dan ook elke aaf een fles leeg.. hihi.
Het eten is trouwens wel wennen voor ons hier. Het ontbijt en de lunch is gewoon ok, maar het avondeten komt uit pakjes. Hihi.. Hij zei ook al de eerste dag dat hij niet kan koken. Zijn vrouw kookte altijd voor hem en kon dat heel lekker, maar hij heeft het nooit geleerd. Zijn kasten staan dus vol met blikken, pakken en andere kant- en klaarproducten. Zo hadden we maandag rijst met kikkererwten en 'Bombay aardappelen' uit pak. En gisteren beefravioli met mascarpone saus, ook allebei uit pak. Op zich is het wel te eten, maar het heeft niet echt een nutritionele waarde. We eten bijna geen groente.. niet zo fijn voor de darmpjes :P
Hij heeft echter wel een steenoven in zijn tuin, we gaan morgen dan ook een heeeeeerlijke ZELFgemaakte pizza bakken. Net zoals in Italie, simpel, maar goed van smaak. En vrijdag mogen we lam maken.. hij weet namelijk niet hoe je dat het beste kunt klaarmaken.. hihi.
Morgen mogen we de andere tank met rode wijn gaan bottlen en vrijdag de witte wijn!! Dus het is echt een wijnweek voor ons, zonder dat we het drinken.. hihi :D
Zoals jullie kunnen lezen, vermaken wij hier ons dus prima!
We hebben dan echt 4 hele verschillende WWOOFplaatsen gehad. Eerst June (beetje grumpy, met maca's en organic sla), onze Dennis family met 7 kids (waar we meer met de kids speelden, lekkere zoete dingen bakten en kleine dingetjes in de tuin moesten doen), onze Duitse WWOOFhosts, met hun superrelaxte huis met spa en het heerlijke eten, (waar we echter wel 7-8 uur per dag werkten), en dan nu Terry, onze eerste en laatste mannelijke WWOOFhost met een eigen wijngaard!
We kunnen het dan ook alleen maar aanraden, WWOOFen is echt een goede en hele leuke manier om Australie te leren kennen. En je kunt het over de hele wereld, zelfs in Nederland.. :O

Volgende week is het trouwens Australie dag.. dat belooft wat, staat beetje gelijk aan onze Koninginnedag.

En daarna is Mike alweer jarig.. en voor we het weten zitten we alweer in Nederland!

Tot over 5 weekjes!

xxxx van ons!!

• 20 Januari 2010 - 06:47

Jacq:

Hey Mike en Stef,

Leuk zeg, de laatste wwoofer... en zo te horen ook best relaxt! Top dat jullie een eigen huisje hebben.... Kunnen jullie niet elke avond gezond voor hem koken dan? Wellicht is dat ook wel weer eens goed voor die man ;-) Maar na 3 dagen al zo'n last van je darmen door te weinig groente, heftig! Eetsmakelijk morgen met de zelfgemaakte pizza! Ramesh heeft gisteren een tournedos van het hert en lamsrack gemaakt voor me, was echt ontzettend lekker! :D en dat gewoon op n door de weekse dag hihi... omdat we met mijn verjaardag niet uitgebreid gegeten hadden, lief he?

5 weken gaan snel... veel plezier nog en geniet er van!

xx zus

• 20 Januari 2010 - 18:52

Laura:

Hoi Mike en Stef!
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen weer. Ben verschrikkelijk jaloers!
    Geniet er nog maar goed van! Ik las dat jullie alweer over 32 dagen alweer naar huis komen..
    Veel plezier daar nog!
    xx Lau

• 22 Januari 2010 - 11:01

Diana Albert:

hoi met zijn 2.je zou dronken worden van de lucht.wel lekker al die wijn.een leuk stukje om te lezen.mike alvast van harte gefeliciteerd.nou nog een paar weekjes.en dan zijn jullie weer thuis. ik ben een sjaal aan het breien. maar de kou is nu bijna wel weg.groetjes van diana

• 24 Januari 2010 - 11:28

Maaike:

Jullie zijn nog steeds lekker aan het genieten! Mooi zo! Inderdaad echt leuk dat jullie bij 4 hele verschillende gezinnen langs zijn geweest deze herinneringen/ervaringen pakt niemand meer van jullie af!:) En blijf lekker genieten!!:)

Hier in Nederland gaat het ook goed, het ziet hier weer wit van de sneeuw. En... ik heb al mijn studiepunten binnen van het eerste half jaar!:) Ben super blij Heb al mijn toetsen gehaald en ga in februari beginnen aan het volgende half jaar. Tot snel weer!!

Dikke kus!!

• 25 Januari 2010 - 06:49

Rik:

Heee mijky en steffie! Wat een wijn-verhaal! ;) :D wel supergaaf dat je zo'n proces ziet :) ook ik probeer de australian open hier zoveel mogelijk te volgen! Zitten jullie nu in de buurt van Melbourne?en zo ja, Federer of Nadal al gezien? Haha ;) maar goed, jullie hebben het dus prima naar je zin lees ik al :D helemaal goed! We zullen op je proosten Mike wanneer je jarig bent :D neem maar een biertje en een wijntje van me! :D heel veel plezier nog en tot snelll!!! :D
    kus rik

• 28 Januari 2010 - 16:14

Teuny:

Hi Mike,

In Moruya is het nu rond 3.00 uur 's nachts. Toch zing ik uit volle borst:

HAPPY BIRTHDAY TO YOU... HAPPY BIRTHDAY TO YOU... HAPPY BIRTDAY DEAR MIKE... HAPPY BIRTHDAY TO YOU!!!

<:o) >:o) >:o) <:-) <:-)

Felicitaties voor jou en Steff van mij. Maak er een fijne, Australische (verjaar)dag van die je nooit meet zult vergeten.

Hopelijk gaan de laatste weken niet al te snel voorbij. Pluk de dag en geniet.

Groetjes,

Teuny (f)

• 29 Januari 2010 - 10:13

Gerard En Greet:

Hallo Mike en stef, We wisten niet dat stef ook jarig is?.maar! Mike van harte gefeliciteerd met je verjaardag en stef natuurlijk ook.Een hele fijne dag en proost maar op jullie zelf Het is vandaag 29 jan: en een druilerige dag hier in Ned:Hartelijke groeten en tot ziens. En geniet nog maar van de laatste dagen.

• 29 Januari 2010 - 13:20

Fred En Nel Kuiper:

Hoi Mike en Steffanie,

Mike van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Maak er daar een gezellige dag van.
    Fijn dat alles goed gaat met jullie. Wat een verhaal van dat zakmes!!
    gelukkig is het goed afgelopen. Goeie reis verder, dikke kus Fred en Nel

• 29 Januari 2010 - 22:03

Anouck En Ruben:

Heeeey,

Fijne verjaardag! Ook al is het bij jullie al afgelopen ;)

Liefs Ruben en Anouck

• 02 Februari 2010 - 16:48

Jacq:

Waar blijft jullie laatste verhaal nou??? het is wel ERG lang geleden nu hoor!! Nog maar 19 dagen en dan zijn jullie terug.... wel echt heel snel gegaan he?! Maar ook fijn om jullie weer thuis te hebben hoor!

xxx

• 07 Februari 2010 - 08:23

Mieke:

Heee stef en mike,

Nog even en jullie komene al weer bijna terug! Wat gaat dat snel zeg! Mike, nog gefeliciteerd! Hebben jullie het goed gevierd? :) Geniet nog maar even goed daar!
    XX